onsdag 3 september 2014

Fortsatt arbete för att förhindra spridning av Ebola i Equateur

Kongos hälsovårdsminister har idag bekräftat att det nu är 58 fall av Ebola i Djera inom Boende hälsozon. Det rör sig fortfarande om 13 fall som är bekräftade via laboratorietest och 31 fall har dött.
Så anger han också att det finns 22 misstänkta fall och 23 troliga fall. Alla dessa, liksom de personer som varit i kontakt med Ebola fall, utan att visa symptom, följs regelbundet upp av hälsovårdspersonal. Det är också klarlagt att det rör sig om samma virus som det i Kikwit 1995 och att utbrottet är isolerat till Djera.

Hälsovårdsministern informerade befolkningen idag om att skolstart sker den 8 september, utom i Boende hälsozon, där den senareläggs 2 – 3 veckor. Innan skolstart sker där, kommer hälsovårdspersonal att snabbutbilda och informera lärare om Ebolaviruset och hur man skyddar sig. Därefter kommer lärarna att informera skoleleverna som i sin tur informerar sina föräldrar och familjer. Denna metod visade sig var effektiv vid Ebola utbrottet 2012 i Isiro.

Mitt intryck är att alla åtgärder är adekvata och fungerar bra och att vi som har anknytning till Semendua i Mai Ndombe området kan vara lugna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.