tisdag 16 september 2014

Nya uppgifter direkt från Boende hälsozon

Jag har nu fått direktrapport från Boende hälsozon med uppgifter om berörda byar och områden samt antal fall. Dessa uppgifter är daterade lördag den 13 september. Det fanns då i området 70 fall, varav 40 hade dött. Av de 70 är 27 bekräftade, 26 troliga och 17 misstänkta fall. 90 % av fallen finns i södra delen av Boende hälsozon. Ett tjugotal byar bedöms vara i riskzonen och följs upp, så att ingen smittad person skall undgå att bli diagnostiserad.
De ansvariga anger i sin rapport att ”epidemin är under kontroll” och att de smittade områdena nu är inringade. I söndags gavs information i kyrkorna till gudstjänstbesökarna. Alla tänkbara kommunikationsmöjligheter anlitas för att sprida kunskap om ebolaviruset!

Det är en kontinuerlig ökning av antalet fall i Boende hälsozon, men inte den dramatiska som i Västafrika. Vi får tro att ökningen behåller denna form och inom kort avtar!

I Västafrika rapporteras idag, den 16 september, att totalt 4963 fall är diagnostiserade varav 2453 har dött.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.