tisdag 20 januari 2015

Så hanteras oppositionen i Kinshasa

Oppositionen har sedan två dagar agerat för att protestera mot landets regering och president och den förändring av lagen som förbereds för att ge presidenten möjlighet att få förlängt mandat. I Kinshasa och Goma har protestmarscher organiserats. I Kinshasa har tumult och våldsamma protester stoppats av polis med tårgas. Fyra personer har dödats i Kinshasa. Skottlossning har rapporterats, osäkert vem som höll i vapnen! Butiker plundras, främst de som ägs av kineser, bilar sätts i brand, däck placeras mitt i gatorna och sätts i brand – allt för att protestera mot presidenten. Som följd har skolor varit stängda och även de affärer som inte plundrats. Demonstranter i Kinshasa bär plakat med texten; ”Rör inte vår konstitution”.

Tidigt i morse, tisdag den 20 januari 2015, stängdes internet- och telefonkontakter av. Källor som står telebolagen nära anger att detta skedde på order av landets ledare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.