onsdag 27 augusti 2014

Ebolakartläggning fungerar i Kongo

Det system av hälsozoner som inrättades i Kongo 1981 och de tidigare epidemier av Ebola i landet visar sig idag vara till stor nytta! Hälsovårdsteam är i full färd med att kartlägga de fall av misstänkt Ebola, som rapporterats i Equateurprovinsen, och då specifikt i Lokolia inom Djera hälsozon. Jag har fått ta del av de sammanställningar av misstänkta fall som presenterats. Kompletta register har upprättats med bl.a. namn, debut av symptom, släktskap och kontakt med andra sjuka, provtagning, resultat och utgång. Detta underlättar identifiering av smittovägar och virusets utbredning i befolkningen.

Det är nu bekräftat att det finns fyra fall av Ebola i Djera hälsozon i Equateurprovinsen. Läkare utan gränser har bidragit med provtagningsmaterial och personal, en grupp finns kvar i området och kommer att förstärkas med ytterligare personer idag. Denna grupp är baserad i Lokolia. Naturligtvis är behovet av stöd, i form av bidrag och material stort. Equateurprovinsen är en av de fattigaste i landet och mer än 90 % av befolkningen lever på mindre än 1 USD per dag.

Det vore intressant att veta hur hälsosystemet är uppbyggt i de länder i Västafrika, som nu har rapporterat så många fall av Ebola sedan snart ett halvår. Finns en förklaring i hälsovårdens organisation? Förhoppningsvis kommer vi att få svar på den frågan och många andra med tiden!

Personligen ser jag idag ingen risk med att en grupp unga svenskar kommer att åka till Semendua om några dagar. Jag bedömer att läget är under kontroll och att alla åtgärder som skall vidtas i en situation som denna, redan pågår. Men – vi måste följa utvecklingen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.