måndag 25 augusti 2014

Ebola fall i Boende, Equateurprovinsen

Idag har jag fått ytterligare information från kollegor i Kongo om de bekräftade fall av Ebola i Djera som ligger i Boende hälsozon. De ger samma information, som igår hittades på olika nyhetssidor. De anger vidare att det inte finns fall av misstänkt Ebola, vare sig i Kinshasa eller på Semendua, i norra delen av Bandundu provinsen. Enligt deras bedömning finns inga hinder för svenskar att besöka dessa områden. Boende ligger ca 800 km från Semendua och 300 km från Mbandaka, dessa avstånd gäller landvägen. Fågelvägen ligger Boende ca 440 km från Semendua och 280 km från Mbandaka.

WHO har ännu ingen information om Ebola fallen i Equateurprovinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.