måndag 12 november 2018

Ändrade beslut!

Ikväll kommer informationen att Felix Tshisekedi har tagit tillbaka sitt medgivande av en gemensam oppositionskandidat! Som skäl anger han ”jag kan inte gå mot mina väljares uttalade önskan”!

Strax därefter kom nyheten att även Vital Kamerhe, för partiet UNC, har tagit tillbaka sitt medgivande!

Båda har utsatts för hård press från sina anhängare; ”Han är vår president, men vårt parti är inte hans”! Protester på Kinshasas gator idag och däck har bränts i protest mot Martin Fayulu. Både Felix Tshisekedi och Vital Kamerhe riskerade att förlora mera än sina anhängare! Dagens protester visar hur spänt läge det är i huvudstaden och stora delar av landet.

Så det som nu kan konstateras är att mötet i Geneve lyckades splittra oppositionen 40 dagar innan valdagen!

Frågan är om övriga fem oppositionspartier kommer att hålla fast vid den gemensamma kandidaten, eller om flera kommer att dra sig tillbaka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.