fredag 5 juni 2015

Tredje dagens samtal

I onsdags, 3 juni, tog president Kabila emot de organisationer som arbetar med valprocessen. Bland dem fanns riksdagsmannen Né Mwanda Nsemi, som också är ordförande i det politiska partiet ”Congo Pax”. Hans budskap var följande: ”Villkoren för genomföra tillförlitliga val är inte uppfyllda. Det hela liknar mest ett äventyr. Jag är inte beredd att delta i ett sådant äventyr”.

President Obamas sändebud uppmanande landets ledning, i en presskonferens i går 4 juni, att öppna för en politisk dialog, med fokus på valfrågorna och inte som en förevändning för att senarelägga valen.

Inget sägs om hur landets president tar emot de synpunkter han fått, hur han reagerar på USA:s uppmaning. Vad kommer att hända?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.