tisdag 9 juni 2015

Reaktion från regering, kanske från president?

Lambert Mende, som är Informations, Kommunikations och Media Minister, höll i lördags en presskonferens i Kinshasa. Han informerade då om de samtal, som landets president inbjudit till. Han underströk att detta är ett självständigt lands inre angelägenhet. Han kritiserade USA:s ”inblandning” i den dialog som eventuellt kommer att hållas. ”Vi tar gärna emot råd från vänner, men absolut inte någon befallning från annat land, 54 år efter vår självständighet. En sådan befallning kan inte accepteras av någon kongoles idag”.

Som jag tidigare skrivit, inbjöd presidenten för en vecka sen till konsultationer med olika delar av det civila samhället, för att förbereda en eventuell dialog. Han har nu samtalat med representanter för flera organisationer. Några är för en dialog, andra mot en sådan. De som är mot förklarar det med att de är rädda för att en dialog skall ytterligare förlänga presidentens mandatperiod.

Så kom äntligen en lite reaktion på de samtal som hållits. Vi får invänta de kommande reaktionerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.