måndag 1 augusti 2022

Nyvald guvernör i Mai Ndombe provinsen

För första gången i historien skall nu Mai Ndombe styras av en kvinna! Rita Bola vann omröstningen fredag den 6 maj i år, med 12 röster av 21. Hon tillhör partiet ACP (=Alliance des Congolais Progressistes). Hon installerades i tjänsten den 31 juli, genom presidentens förordnande. Hon har lovat att betjäna provinsens befolkning och tror att det som bör prioriteras är freden. Hon ser det som en stor ära, att få vara hela provinsens ”mamma” och tackar Gud för detta uppdrag.

Personligen kan jag ana, efter egna erfarenheter och andra kvinnors berättelser, att Rita Bola inte får det lätt! Att vara kvinna i chefsställning i den kultur som rådet på isolerad landsbygd är en utmaning. Men någon skall gå före, även på guvernörsnivå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.