tisdag 10 november 2009

Multimedia message

Fotboll förenar

De som känner mig, skulle knappast tro att jag skulle skriva något om fotboll i min Loggbok! Men då jag i Kongo sett hur fotbollen förenar människor från olika världsdelar, kan jag naturligtvis inte avstå från att skriva om detta fenomen!

Lördag 31 oktober spelar klubblag från Kongo och Nigeria en viktig match i Nigeria. Det är afrikanska mästerskap för klubblag, motsvarande Champions League. Vi befinner oss på Semendua, en liten stad-by i Mai Ndombe distriktet. Här finns vare sig el för allmänheten eller vatten. El kommer från solpaneler som laddar bilbatterier, ett arrangemang som kostar en förmögenhet här och är ett fåtal förunnat att ha. Andra får elström från en bensindriven generator. Och de flesta har en fotogenlampa eller stearinljus! Vattnet kommer från himlen – och till vår glädje har det börjat regna igen efter torrtiden och vi behöver inte snåla på vattnet.

Kyrkans ledare har en parabolantenn som ger skaplig bild i en liten TV apparat och med hjälp av en generator kan fotbollsmatchen följas. Många är samlade runt verandan till huset där pastor Mabuna bor. Även tre från vår grupp på fyra följer matchen! TV bilden bryts då mera bränsle måste fyllas på i generatorn. De som inte följer matchen kan av jublet förstå när det blir mål för Kongo!

En vecka senare, lördag 7 november spelar samma lag finalmatch, nu på kongolesisk mark! Denna gång är vi i Kinshasa och intresserade kan se delar av matchen på TV:n i det gästhem där vi bor. Slutresultatet av de båda matcherna blir att Kongos lag vann. Jublet är stort på gatorna utanför gästhemmet!

När vi reste till Kongo, 23 oktober, fanns det fyra nya fotbollar i våra väskor, ett antal fotbollsskor med strumpor och andra tillbehör. Ni kan läsa i tidigare inlägg om överlämnandet av bollar och skor. Störst jubel var det nog då flicklaget på Semendua fick en ny boll!

I Kongos grannland Kongo-Brazzaville, finns ett gemensamt arbete kring fotboll, där ungdomar från Sverige deltar som volontärer. Svenska Missionskyrkan driver detta projekt. I arbetet ingår många andra moment, inte bara fotboll, men genom det gemensamma intresset, skapas många möjligheter att samtala om andra fenomen.

Fotbollen blir en katalysator för utveckling!

1 kommentar:

  1. skönt och se Gunnar lägga upp taktiken.
    Jag säger bara Gunnar till landslaget

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.