lördag 28 november 2009


Förrädisk sjö eller dålig nyhetsförmedling


Att Lac Mai Ndombe är en sjö att vara försiktig med, det har jag hört under alla de år jag bott i Inongo. Det var svårt att förstå detta, de vackra morgnar eller sena eftermiddagar jag njöt av den otroligt vackra utsikten över sjön, från mitt hus!

När vi nyligen besökte Inongo, fick vi senarelägga vår avfärd med båt någon timme, för att vågorna skulle lägga sig något. Vår resa gick bra!

I onsdags kväll inträffade en olycka, en stor båt med två släp, lastade med timmer, kom i dåligt väder och sjönk. Den var på väg från Isenge till Nioki. Mellan 45 – 75 rapporteras döda och drygt 200 skadade. Kroppar och skadade hittas på stränderna utmed hela sjön. Alla påminns om en olycka för fyra år sedan med drygt 500 döda på Lac Mai Ndombe.

Nyss kom information om olyckan på BBC:s nyhetssida, men svenska media har inte upptäckt det inträffade ännu. I morse var en av huvudnyheterna på Sveriges radio tågolyckan i Ryssland, med då 25 döda, nu har den siffran stigit till 39.

När blir Kongo intressant för media?


Fotot visar Lac Mai Ndombe från den båt vi åkte i.

1 kommentar:

  1. Hej Agneta! David Brännhult heter jag och är mycket intresserad av att komma i kontakt med dig. Jag har bott i Kibunzi under 4 år och min mamma och pappa arbetade för SIDA där och bodde i det stora vita huset till höger om Kyrkan som du nyligen har besökt. Kan inte du vara snäll och ringa eller maila mig när du kommer hem då jag är nyfiken på om hur allt såg ut. du når mig på: david@estatefast.se

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.