fredag 23 december 2011

Väntad utgång

Etienne Tshisekedi förhindrades av militär och polis att lämna sitt hus idag, den dag han proklamerat som den dag han skulle svära presidenteden på Martyrstadion i Kinshasa. Hans anhängare som tog sig till området fängslades av polisen. Tshisekedi gjorde då vad som var möjligt; han svor presidenteden i sin egen bostad med några av sina anhängare närvarande. Tungt beväpnad militär och polis och stridsvagnar finns fortsatt utplacerade i huvudstaden. Polisen har även använt sig av tårgas idag, för att skingra folkmassorna, som var nyfikna över utgången av dagens stora händelse.

Ett oväntat telefonsamtal från en vän i Kinshasa i eftermiddag gav mig lite extra information; att det är lugnt i huvudstaden, han hade själv tagit sig in till centrum och hem igen utan problem. På min fråga om det är nödvändigt att visa all sin makt genom militär och polis, för att behålla sin position, svarade han; ”Ja så är det hos oss i Afrika”!

Igår meddelade ansvarig för den centrala valenheten att man avbrutit räkningen av rösterna i valet till parlamentet. Detta då de upplevde att det var svårt att utföra uppdraget och de ber nu om internationell hjälp för att slutföra räkningen.

Vi får hoppas att lugnet består i landet, även utan att det är en fortsatt militär maktdemonstration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.