måndag 8 mars 2010

Internationella kvinnofrigörelsedagen

Igår kväll ringde en god vän från Kinshasa och gratulerade till "Internationella kvinnofrigörelsedagen". Jag hade lite svårt att förstå och frågade vad tanken med detta var. "Har Du glömt, det är ju kvinnornas dag" blev svaret.

Ja, tänkte jag sen, nog kan kvinnorna i Kongo vara i behov av frigörelse!

Enligt "World Health Statistics 2009" dör 1100 kvinnor i Kongo i samband med förlossning som leder till 100 000 levande födda barn. Eller med andra ord; varje timme dör 4 kvinnor i Kongo p.g.a. komplikationer i samband med förlossningen. Andelen nyfödda pojkar som kan förväntas dö innan 5 års ålder är 171 och andelen nyfödda flickor, som föväntas dö innan 5 års ålder är 152. Motsvarande siffra i Sverige är 3!

Andelen läskunniga har minskat de senaste åren, p.g.a. krig, konflikter och strejker bland lärare, och det uppskattas att ca 54 % av kvinnorna kan läsa, medan ca 80 % av männen uppskattas kunna läsa.

Så visst, kvinnor i Kongo behöver frigöras!
Till att slippa våldtäkter som leder till graviditeter.
Till att slippa se sina barn dö en för tidig död.
Till läskunnighet så de kan undgå att bli lurade.

Har vi glömt kvinnornas behov i Kongo?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.