onsdag 2 april 2014

Åter i Sverige – från en annan planet!

Nu är vi hemma igen, men inte helt! Det känns som att vi besökt en annan planet och då är det inte lätt att anpassa sig till den ordnade tillvaro som erbjuds i Sverige!

I går kväll, då vi hade klarat av alla procedurer med incheckning och kontroller av olika slag och satt i den stora bullriga väntsalen på flygplatsen Ndjili, försökte jag sammanfatta mina tankar och känslor efter detta besök.

Vi har haft intensiva, men intressanta dagar. Samtal med vänner och kollegor har gett oss en bättre bild av den aktuella situationen i Kongo. Men ändå – kan vi någonsin förstå vilka villkor människorna lever under? Det är många frågor som är obesvarade!

Huvudstaden är helt förnyad i den centrala stadskärnan, till den grad att jag knappt kände igen mig! ”Avenue 30 juin”, den stora huvudgatan, har nu blivit fyrfilig i båda riktningarna, det finns många nya hus och det byggs nya affärshus och bostadshus. I de fattiga kvarteren i periferin, är allt oförändrat; gatorna, plåtskjulen som folk bor i, avloppsvatten direkt ut – kort sagt, det var sig likt och jag kände igen mig!

Fattigdomen går allt djupare och stora delar av befolkningen kämpar för att överleva. Många ger uttryck för oro inför framtiden och menar att landet är hotat på många olika sätt. En del av de faror vi fått höra om, är verkligen oroande, och inte bara för landets invånare, men för oss alla! Och så mitt i allt detta svåra: glädje och omsorg! Det positiva vi mötte gör att vi gärna vill återvända! Men nu skall vi först försöka landa här och anpassa oss till livet här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.