måndag 31 december 2012

Årets sista dag!


GOTT NYTT ÅR 2013!




















Inför ett nytt år går mina tankar till alla människor i Kongo, till alla de som i denna stund får behandling för exempelvis en kraftig malaria attack, för en svår tuberkulos eller annan sjukdom. Men tankarna går också till alla de i Kongo som i denna stund inte har tillgång till den vård de behöver; de som har flera mil till närmaste sjukvårdare, de som har nära till sjukhus, men inte har pengar att betala vården med. Tankarna går också till alla de, som lever i stor osäkerhet och rädsla för nya attacker från rebeller. Så går också mina tankar till all den sjukvårdspersonal som gör ett fantastiskt arbete; i isolerade byar och långt från civilisationen och till dem som arbetar i städer och organiserar olika sjukvårdsinsatser för hela det stora landet Kongo! Och naturligtvis går mina tankar till goda vänner, som jag har regelbunden kontakt med!

Vad nästa år kommer att innebära för Kongo, eller för andra av världens länder, vet vi inte mycket om dessa sista timmar av 2012! En sak är säker; freden är mycket känslig och lättsårad. Minsta attack får den att falla ihop. Vi har alla ett ansvar för att bevara freden i världen; genom våra tankar och handlingar, genom små eller stora insatser. Det viktiga är att vi gör vad som förväntas av oss!

Med en blomma från Kinshasa, lika känslig som freden i världen, önskar jag alla läsare ett Gott Nytt År.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.