fredag 1 april 2011

Mässlingsepidemin i Kongo

En intervju med ansvarig för den belgiska delen av läkare utan gränser i Radio Okapi, ger idag ytterligare information om epidemin. Han anger att 5 provinser är berörda, men att det inte är helt klart med statistik för en av dem; Bandunduprovinsen. Han ser en spridning av epidemin i riktning norrut. I intervjun uppmanar han alla hälsovårdsansvariga i Kongo och alla internationella organisationer med samarbetskontakter i Kongo, att ta sitt ansvar och se till att vaccinering kan fortsätta och logistiken fungera. Alla måste agera nu, innan det blir för sent, är hans utmaning till ansvariga. I områden där man inte vaccinerat är risken stor att ca 15 % av barnen dör då de drabbas av mässling.

Genom direkt kontakt med Inongo har jag fått informationen att inga mässlingsfall har rapporterats i Mai Ndombe distriktet. Man hoppas att de genomförda vaccineringarna skall ge effekt; ingen epidemi! Men det är viktigt att detta arbete fortsätter, annars är risken stor att nya epidemier om något år får stora konsekvenser för det området också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.