tisdag 20 oktober 2020

Värdet av kontakter

Varje förmiddag får jag ett meddelande från min kollega, läkaren Myriam, som arbetar på ett litet sjukhus i byn Bendela, vid Kasai floden i Kongo. Hon undrar om det är bra med mig, hon skriver vad hon skall göra den dagen; konsultationer av sjuka eller operationer att utföra. Det kan röra sig om planerade operationer, som en bråck- eller en prostata operation, men också akuta som kejsarsnitt, eller att ta bort en livmoder som gått sönder under förlossningen hemma i byn.

Det är imponerande att läsa vad hon utför! Enda läkaren på detta sjukhus, mindre väl utbildade sjukvårdare vid sin sida och en utrustning som inte är helt tillfredsställande! Så uteblev hennes meddelanden någon dag och när hon återkom berättade hon att hon haft malaria! Regelbundna nattarbeten med akuta operationer kan resultera i malaria!

Detta har pågått sedan augusti 2019, då vi träffades första gången i samband med CEBU kyrkans 100 års jubileum. Då samarbetade vi också, i ett seminarium om hälsa och kyrkans roll i hälsovårdsarbetet idag. Myriam har arbetat drygt 10 år inom kyrkans hälsovårdsarbete. Efter några år tillsammans med chefsläkaren på Semendua, fick hon ta ansvaret för det lilla sjukhuset i Bendela. Hon är gift och har två barn. De går i skolan i Bandundu, då skolorna i Bendela inte håller den kvalité, som hon vill erbjuda sina barn. Hennes man vistas ibland i Bandundu och ibland i Bendela. Att resa till Bandundu medför att floden Kasai måste korsas och sedan bil eller motorcykel en sträcka, en resa på ca 1,5 timme.

Hon kan också berätta om mässlingsepidemi i området, eftersom de regelbundna vaccindistributionerna inte längre sker. En annan dag konstaterar hon att vägarna i Kongo är i sämre skick än vägarna i Sverige! Detta efter att jag berättat att vi besökt vänner på ca 5 mils avstånd från oss!

Har detta något värde ur ett missions- eller biståndsperspektiv?? Knappast om man ser de konkreta frågorna, svaren och den information som löper mellan Bendela och Ludvika via WhatsApp. Men det bekräftar det jag ”alltid” har sagt, att kontakten med någon bortom ens egen tillvaro har stor betydelse! Att för en kongoles ha kontakt med någon i Sverige, gör att man delar den svåra tillvaron med någon utanför det svåra, att någon får del av mina svårigheter och problem, jag är inte ensam.

Att leva i Kongo idag – innebär många utmaningar! Landets ledare ser inte till befolkningens bästa, korruption förekommer i hela samhället, undervisning och hälsovård fungerar inte, sjukdomar av olika slag och epidemier drabbar folket regelbundet, säkerhetsaspekten är inte tillfredsställande, infrastrukturer saknas i stora delar av landet.

Idag är antalet Covid-19 diagnostiserade drygt 11 000, hur många som drabbats, men inte är testade, vet ingen! Landets 11:e ebola epidemi, (ca 40 mil norr om Bendela fågelvägen) pågår sedan juni och nu är ca 130 personer diagnostiserade. Konflikter av olika slag förekommer, mellan olika stammar och provinser, något som gör livet svårt för alla.

Att då, som kollegan Myriam, ha någon att kontakta varje dag bortom dessa utmaningar, kan ha ett stort värde! Och det håller mig uppdaterad angående händelserna i Bendela och Kongo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.