torsdag 28 augusti 2014

Ebolabekämpning i Kongo

Flera bidragsgivare har nu beslutat att ge extra bidrag till Kongo för att stoppa Ebolautbrottet i Equateurprovinsen. FN har lovat ge 1,5 miljoner USD och UNICEF har lovat ge 200.000 USD. Det finns en förhoppning om att UNDP kan besluta om att ge 1,5 miljoner USD. Världsbanken har lovat att bidra, men har ännu inte preciserat summan. Kongos hälsominister har uppskattat det totala behovet av bidrag till 4,5 miljoner USD.

Sedan i går kväll ger WHO information om Ebolaepidemin i Equateurprovinsen. Där bekräftas den information jag fått direkt via kollegor i Kongo, gällande diagnostisering och registrering av fall, samt åtgärder för att förhindra smittspridningen. Det rapporteras idag, på annan nyhetssida, att det nu finns sex laboratoriekonfirmerade fall av Ebola i Equateurprovinsen.

WHO rapporterar idag att i de västafrikanska länderna, Guinea, Liberia, Nigeria och Sierra Leone, har man nu diagnostiserat 3069 fall av Ebola, varav 1552 har dött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Jag har arbetat 17 år i DRK, i Mai Ndombe provinsen som missionär och läkare. Är nu bosatt i Ludvika. Jag har fortsatt kontakt med kollegor och vänner i DRK. Jag deltar i Equmeniakyrkans arbetsgrupp för hälsovård i Kongoländerna.